Uczyńmy ze szkoły miejsce spotkań - to zdanie podsumowuje II Kongres „Zmiana edukacji”, który w formule online odbył się w dniach 29-30 września. Goście i prelegenci wydarzenia podejmowali ważne tematy edukacyjne. Uczestnicy spotkali się m.i.n z Justyną Suchecką, Agnieszką Jankowiak-Maik, Krzysztofem Sarzałą, Jankiem Wróblem, Okatwią Gorzeńską i innymi zmieniaczami edukacji. Gospodarzami wydarzenia byli: Program Explory, Wrocławski Park Technologiczny oraz Fundacja Pro Mathematica.

“Zmiana edukacji” to inicjatywa Fundacji Zaawansownych Technologii, która jest kontynuacją i rozwinięciem wydarzeń edukacyjnych realizowanych w ramach Programu Explory. "Program Explory od 10 lat wspiera młode talenty. Chcielibyśmy, aby szkoła była miejscem, gdzie te talenty rozwijają się każdego dnia. Dlatego organizujemy kongresy Zmiana Edukacji, których partnerami są Wrocławski Park Technolgoiczny oraz Fundacja Pro Mathematica." - mówiła na otwarciu wydarzenia Joanna Gogolińska, Dyrektor Fundacji Zaawansowanych Technologii. 

Drugą edycję Kongresu „Zmiana edukacji” otworzyła prelekcja nauczycieli z Mahindra College, przeduniwersyteckiej międzynarodowej szkoły z internatem w Indiach. Opowiedzili o swoim podejściu do edukacji oraz roli nauczyciela jako osoby wspierającej i umożliwiającej proces edukacji. Uczniowie Mahindra College rozwijają swoje krytyczne myślenie, rozwiązują codzienne problemy z nauczycielami, pracują w grupach. Uczą się poprzez doświadczanie oraz w wyniku refleksji nad swoimi działaniami. Nikogo nie dziwi sytuacja, w której uczeń na własne życzenie powtarza klasę, ponieważ tak bliskie są mu wartości przekazywane przez szkołę. Kurt Hahn - założyciel i patron Mahindra College powtrzał: „Edukacja to coś więcej niż osiągnięcie kariery a nasi uczniowie mają działać na rzec pokoju, zrozumienia i równości.

Podczas drugiej edycji kongresu goście wydarzenia dyskutowali również o zgubnych nawykach polskiej szkoły i przytaczali własne przykłady. Prowadzący debatę z publicznością: Oktawia Gorzeńska (liderka zmian w edukacji, Akademia Przywództwa Edukacyjnego) i Jan Wróbel (dziennikarz, nauczyciel historii) starali się odpowiedzieć na pytania datego warto przymierzyć się do zmiany oraz od czego najlepiej zacząć? Nauczycielki uczestniczące w dyskusji podzieliły się swoimi zgubnymi nawykami:

"Zgubny nawyk, którego się pozbyłam, to ocenianie! Kiedyś wydawało mi się, że kolejna jedynka motywuje, bo mnie to kiedyś motywowało. Teraz wiem, że oceny - do kosza." – Monika

"Zastanawiałam się dłuższą chwilę, co mnie gubi lub gubiło.... i muszę przyznać, że to klasyczny brak asertywności. Jestem psychologiem w szkole podstawowej i przez kilka lat brałam na siebie odpowiedzialność rozwiązania niemal każdego konfliktu i problemów wychowawczych." – Magdalena

"Moim błędem na początku pracy było totalne zaślepienie pracą z podręcznikiem i założenie, że autorzy utworzyli same dobre zadania...od kilku lat interesuje się neurodydaktyką, już wiem, jakie typy zadań są najbardziej przyjazne uczniowi i efektywne, więc albo wybieram odpowiednie zadania albo je modyfikuję." – Katarzyna

"Ja pozbyłam się nawyku każdorazowo samodzielnego przygotowywania własnych materiałów dydaktycznych, kart pracy, zadań ćwiczeń itd. Bo nikt nie zrobi lepiej niż ja....a to zajmowało mi mnóstwo czasu. Są w sieci przecież miejsca, z których można skorzystać i zainspirować się." – Zyta

Jędrzej Witkowski (Prezes Zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej) wraz z gośćmi prowadzonej przez siebie debaty „Wróciliśmy! I co dalej?” rozmawiali o kolejnym trudnym powrocie do szkoły. Opowiedzieli jakie były ich pierwsze doświadczenia po powrocie,  za czym tęsknią i czego potrzebują. Dyskutowali o tym, co zrobić, aby potrzeby szkolnej społeczności postawić ponad podstawę programową i widmo egzaminów? W debacie uczestniczyli: Aneta Kotlenga - Wicedyrektor i pedagog szkolny ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Kartuzach, Agnieszka Śliwińska – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 9 w Elblągu, Jolanta Okuniewska - nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 13 im. KEN w Olsztynie, finalistka konkursu Nauczyciel Roku 2013 oraz finalistka światowego konkursu The Global Teacher Prize 2016 a także Michał Żmijewski z organizacji Hybrydowa Szkoła.

Debatę zamykającą pierwszy dzień Kongresu „Zmiana edukacji” poprowadziła dziennikarka TVN24Justyna Suchecka. Zapytała swoich rozmówców o polecane przez nich edukacyjne raporty i opracowania, które powinny trwafić do społeczności a także do polityków. Jaka jest ich historia i czy udało im się zaistnieć w edukacyjnej przestrzeni? Wspólnie zastanowili się co z tym potencjałem i zasobem zrobić dalej oraz zaplanowali budowę nowego na starym doświadczeniu. Uczestnikami byli: Elżbieta Opiła - Prezeska Fundacji „Kosmos dla dziewczynek”, Marta Majchrzak - psycholożka społeczna, badaczka, właścicielka butiku badawczego Herstories, Kuba Wygnański - Prezes Fundacji Pracowania Badań i Innowacji Społecznych Stocznia oraz Marcin Korczyc - nauczyciel, prezes Fundacji „Ja, nauczyciel”.

 „Ogromnie cieszy nas, że II Kongres „Zmiana Edukacji” był miejscem wielu rozmów o tym, jak przełamywać schematy i zmieniać polską szkołę na lepsze. Mam nadzieję, że nasze dyskusje sprawią, że nauczyciele otrzymają potrzebne im na co dzień praktyczne wsparcie, a uczniowie będą kształcić się w szkołach, które nie tylko pozwalają im na zadawanie pytań, ale też samodzielne poszukiwanie odpowiedzi. Ze strony WPT i całego Wrocławia mogę zapewnić, że nie ustaniemy w poszukiwaniu drogi do lepszej, bardziej przyjaznej dla uczniów i nauczycieli edukacji. Wejdźcie na stronę www.projektujemyprzyszlosc.pl i rozpocznijcie projektowanie edukacji przyszłości.” – podsumowuje Maciej Potocki, Prezes Wrocławskiego Parku Technologicznego.

     

Podczas drugiego dnia Kongresu “Zmiana edukacji” uczestnicy wzięli udział w trzech blokach tematycznych webinariów: „Nowe” w polskich szkołach. Dzieje się!, „Czego udzą się dzieci w szkołach na świecie” oraz„Trudne powroty”. Ponadto Oktawia Gorzeńska i Jan Wróbel poprowadzili warsztat dla nauczycieli pt. „Mniej znaczy więcej”, który cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Prowadzący wspólnie z publicznością zmierzyli się z codziennymi problemami osób uczących oraz starali się wypracować konstruktywne i możliwe do wprowadzenia wnioski.

Agnieszka Jankowiak-Maik, w sieci znana jako Babka od histy, przygotowała webinarium pt. „Kobiety w historii. Sprawa dużej wagi.”, podczas którego przybliżyła znaczenie kobiet w świecie naukowym i edukacyjnym. Jej współrozmówczynią była Magda Trubalska-Martyniuk z Fundacji Kosmos dla dziewczynek. W rozmowę chętnie włączała się publiczność, komentując: „To jest ciekawe, że tak ulegamy stereotypom w szkole, której kadra jest wszak w dużym stopniu kobieca! czyli same również (bo wiem, że nie tylko) wciskamy młodsze nas w te role? to smutne, ale i daje nadzieję - im więcej nauczycielek będzie miała tę świadomość (bo od tej świadomości trzeba by zacząć) tym większa szansa na zmianę :) nie ma co czekać na system”.

W bloku „Nowe” w polskich szkołach. Dzieje się!” można było posłuchać także o pracowniach do rozwoju zajęć interdyscyplinarnych (webinarium Kazimierza Leończuka, dyrektora Szkoły Podstawowej w Bakałarzewie) oraz o leśnej edukacji (webinarium Ewy Kaliszuk, dyrektorki MMS w Przyłękowie). W ramach bloku „Czego uczą się dzieci w szkołach na świecie?” uczestnicy poznali system edukacji w Indiach, Wielkiej Brytanii i na Kubie.

Ostatni z trzech bloków webinarium „Trudny powrót” poświęcony był trzem obszarom: głębokiemu słuchaniu i potrzebom dzieci, statutom szkolnym i zmianom zgodnym z prawem oświatowym oraz jak nie dać wrócić starym edukacyjnym nawykom. O deep listening (głębokim słuchaniu) swoich dzieci i efektach, jakie niesie za sobą opowiedział psycholog – Krzysztof Sarzała. Łukasz Korzeniowski (Prezes Zarządu Stowarzyszenie Umarłych Statutów) przedstawił natomiast, jak wyglądać powinna samorządność w szkołach, jakie są absurdy systemu a także jak przemodelować szkołę, by uczennice i uczniowie byli podmiotami elementami szkolnej społeczności. Karolina Cieślak (prawnik, doktorantka na Uniwersytecie Wrocławskim, przedstawicielka organizacji Szkoła w chmurze) podzieliła się swoimi refleksjami nad starymi edukacyjnymi nawykami. Opowiedziała o przejściu na edukację domową, o tym jak zmienia ona naukę i rozwój dzieci, rodziny oraz szkoły.

  

Wybrane webinaria będą dostępne na kanale Youtube „Zmiana edukacji”.

Podcasty Uczę (się) inaczej”

„Zmiana edukacji” to obok kongresów, podcasty Uczę (się) inaczej”, czyli rozmowy z osobami edukującymi się po swojemu. W formule human stories, usłyszeć można historie, których doświadczyli otwarci na zmianę i odważni nauczyciele, świadomi rodzice oraz uczniowie.

ODCINEK 1 – „Napradę lubiłem być nauczycielem”, rozmowa z Jarosławem Szulskim

ODCINEK 2„Liceum w dwa lata z dala od szkoły”, rozmowa z Polą Żółtańską

ODCINEK 3 – „Nasza szkoła jest wolna”, rozmowa z Darią Brukwicką, Joanną Lorenc i Anną Ślusarz – mentorkami w Wolnej Szkole Wilanów w Warszawie.

ODCINEK 4„Nasza przygoda z pedagogiką waldorfską”, rozmowa z Marią Bator

ODCINEK 5„Siła z desperacji”, rozmowa z Anią Dęboń i Robertem Strzałą

ODCINEK 6Moje dzieci nie pójdą do szkoły”, rozmowa z Silvią Pogodą

ODCINEK 7 –„Opluta przez życie”, rozmowa z Anią Rutkowską

Partnerami wydarzenia byli Wrocławski Park Technologiczny i Fundacja Pro Mathematica.

Udostępnij ten artykuł: