Exploryonline to spotkania internetowe z ekspertami w zakresie edukacji, nauki i nowych technologii. Spotykamy się we wtorki o 19:00 na Facebooku Explory.

Najbliższe spotkania:

2 czerwca godz. 19:00

"Młody Naukowiec w czasie pandemii. Jak pracować nad projektem badawczym w domu"

Rozmowa z Anna Skierską, zwyciężczynią Konkursu Naukowego E(x)plory 2019 oraz Piotrem Lazarkiem, który wygrał Konkurs w 2018 roku. Jak sobie radzą podczas pandemii? Jak prowadzą badania naukowe nie mając dostępu do laboratorium czy profesjonalnego sprzętu? Jak wykorzystują ten trudny czas?

Rozmowę poprowadzi Maciek Oswald, dziennikarz Polskiego Radia.

Minione spotkania:

7 kwietnia odbyło się spotkanie z Marianną Kłosińską, założycielką i prezeską Fundacja Bullerbyn na rzecz wspólnoty dzieci i dorosłych oraz Fundacja Dzieci Mają Głos. Opowiedziała o tym, jak wygląda aktualnie świat bez szkoły. 

Od ponad trzech tygodni polskie szkoły są zamknięte. Wszyscy tj. nauczyciele, uczniowie i rodzice, uczymy się nowej rzeczywistości. Rzeczywistości bez szkoły!
Nie jest łatwo. Nowa rzeczywistość wymaga od wszystkich zmiany podejścia do nauki, wypracowania nowych narzędzi, odnalezienia wewnętrznej motywacji i samodyscypliny.

Nie dla wszystkich jednak taka sytuacja jest nowa. Wg danych z 2018 roku, w Polsce około 14 000 dzieci uczyło się w systemie edukacji domowej. Jedną z organizacji wspierających ideę homeschoolingu jest właśnie Fundacja Bullerbyn na rzecz wspólnoty dzieci i dorosłych. Fundacja prowadzi m.in. grupy interpersonalne dla młodzieży uczącej się poza szkołą. Na czym polega edukacja domowa i demokratyczna? Jakie role pełnią w nich nauczyciele, uczniowie i rodzice?
Jak szkoła demokratyczna poradziła sobie z nową rzeczywistością? Jak wyglądały przenosiny online i jak dzisiaj wygląda codzienność szkolnej społeczności?

Link do nagrania: https://bit.ly/Klosinska

14 kwietnia rozmawialiśmy z Maurycym Żółtańskim, byłym uczniem edukacji domowej, dzisiaj studentem, muzykiem, pasjonatem edukacji, współzałożycielem portalu Edukacja: można inaczej.

Maurycy zrezygnował ze szkoły sam. Nie zmusili go do tego rodzice ani epidemia. Nie wykluczył system. Po prostu uznał, że tak będzie dla niego lepiej.
Dzisiejsza młodzież stoi przed ogromnym wyzwaniem samodzielnej nauki. Z dala od nauczyciela i kolegów. Z dala od szkolnej ławki i tablicy. Za to przy domowym biurku, blisko rodziców, rodzeństwa i psa.
Jak to zrobić?
Jak zaplanować swój dzień tak, aby znaleźć czas na wszystko, aby był on źródłem spełnienia i satysfakcji?
Jak oddzielić czas nauki od czasu odpoczynku?
Czy są jakieś uniwersalne metody, które możemy dziś wykorzystać?

Link do nagrania: https://bit.ly/Zoltanski

21 kwietnia rozmawialiśmy z Katarzyną Mitschke, pedagogiem, polonistką i trenerką komunikacji. Współtwórczynią jednej z pierwszych szkół demokratycznych w Polsce i autorką książki “Kiedy szkoła jest problemem.”

Pierwsza szkoła demokratyczna powstała w 1921 roku. Prawie 100 lat temu. W szkole demokratycznej to uczeń sam decyduje o kształcie swojego szkolnego dnia. O tym czego i w jaki sposób będzie się uczył.

Dzisiejsza rzeczywistość stwarza dla edukacji demokratycznej idealne warunki. Dzień ucznia nie jest podzielony na obowiązkowe interwały, których start i koniec wyznacza ogłuszający dzwonek. Każdy może pracować we własnym rytmie i poświęcać na dany przedmiot taką ilość czasu, jaką chce.Bez porównywań i oceniania.
Jednak oddanie dziecku takiej decyzyjności jest dla wielu z nas bardzo trudne. Boimy się, że daną wolność wykorzysta ono w niewłaściwy sposób.
Jak wprowadzać demokratyczne zasady?
Jak wykorzystać dzisiejszą sytuację do nauki samodzielności i odpowiedzialności?
Jak zaufać dziecku?

Link do nagrania: https://bit.ly/liveMitschke

28 kwietnia o godz. 15:00 rozmawialiśmy z Igorem Kaczmarczykiem, młodym naukowcem, kilkukrotnym finalistą Konkursu Naukowego E(x)plory, studentem Instytutu Nauki Weizmanna w Izraelu, założycielem startupu Amber Laboratories, w którym bada właściwości bakterjobójcze bursztynu bałtyckiego.

Igor opowiedział nam o swojej naukowej drodze - od E(x)plory, poprzez staże, konkursy międzynarodowe, aż do własnego startupu. Dowiemy się jak wykorzystać start w konkursie naukowym i co zrobić, żeby z każdego podejścia wydobyć najlepsze doświadczenie.

Rozmowę prowadził Maciek Oswald, dziennikarz Polskiego Radia.

Link do nagrania: https://bit.ly/Igorexplory

5 maja godz. 19:00 
"Zdalna edukacja okiem nauczycielki."
Rozmowa z Anną Szulc - nauczycielką matematyki, autorką książki “Nowa szkoła”.

Materiał do pobrania TUTAJ

Nauczyciele w czasach epidemii. To oni musieli zupełnie zmienić sposób swojej pracy, przyzwyczaić się do nowej rzeczywistości i zaprzyjaźnić z technologią. Nauczanie zdalne eliminuje możliwość bezpośredniego kontaktu nauczyciela z uczniem, klasowej interakcji i procesu grupowego. Zmienia całkowicie podejście do oceniania i tradycyjnego szkolnego systemu przekazywania wiedzy oraz jej egzekwowania.
Anna Szulc w swojej książce “Nowa szkoła” opisuje nowatorskie podejście do instytucji szkoły. Opisuje zmiany, które wdrożyła w pracy ze swoimi uczniami.
Jak z jej perspektywy wygląda dzisiaj sytuacja nauczycieli?
Jak poradziła sobie z przenosinami on line?
Jak dali radę jej koledzy i koleżanki?
Co jest dzisiaj największym wyzwaniem dla nauczycieli?

Link do nagrania: https://bit.ly/Szulc

12 maja godz. 19:00 
Young Power. O młodych, zdolnych i pomysłowych.
Rozmowa z Justyną Suchecką - dziennikarką TVN24, autorką książki “Young Power”.

"Young Power" to 30 historii młodych ludzi. Ludzi z fantastycznymi pomysłami, których nie boją się wcielać w życie. To uczniowie i studenci. Swoje pomysły realizują w domach lub garażach. Sami lub w zespołach. Każdy pomysł ma szansę zmienić świat. Dzięki Justynie Sucheckiej możemy o nich dzisiaj usłyszeć i poznać ich niesamowite badania, projekty i wynalazki.
Czy zebranie 30 historii było trudne? Czy może w Polsce mamy dużo więcej niesamowitej młodzieży?
Jakie wyzwania stoją przed młodymi zdolnymi?

Link do nagrania: https://bit.ly/Suchecka

19 maja godz. 19:00
"Dyrektor. Świadomy lider".
Rozmowa z Dorotą Fiett - Dyrektorką Bednarskiej Szkoły Realnej.

Od połowy marca nauczanie w polskich szkołach odbywa się zdalnie. Szkoła w tradycyjnym, znanym nam kształcie przestała istnieć. Nauczyciele i uczniowie funkcjonują dzisiaj w wirtualnej rzeczywistości. To tutaj odbywają się lekcje, konsultacje i jedyne spotkania z nauczycielami i kolegami z klasy. Dyrygentem tych zmian w każdej szkole jest jej Dyrektor. To od niego zależy, jak przez ten trudny proces zostaną przeprowadzeni nauczyciele i dzieci.
Jak ten proces wygląda z punktu widzenia najważniejszej osoby w szkole - jej Dyrektora?
Jak wygląda zarządzanie wdrażaniem takiej zmiany?
Jakie są największe problemy i wyzwania aktualnej sytuacji?
Co z punktu widzenia Dyrektora jest dzisiaj najważniejsze dla szkolnej społeczności?

Link do nagrania: https://www.facebook.com/231324803622613/videos/679754959252323/

26 maja godz. 19:00
"Nauczanie zdalne. Podejście, metody, technologie".
Rozmowa z Kamilem Śliwowskim - Dyrektorem programu edukacyjnego w Centralnym Domu Technologii.

Od ponad 2 miesięcy polskie szkoły realizują nauczanie w systemie zdalnym. Na czym polega ten system, tego do końca nie wie nikt. Jego realizacja zależy od szkoły, nauczycieli, wymagań dyrekcji. Na pewno do jego realizacji potrzebny jest sprzęt: laptop, telefon lub tablet i dobry internet. To wymagania dotyczące obu stron: nauczycieli i uczniów. Przydałby się jeszcze domowy spokój, poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Wsparcie najbliższych, bo nauczanie zdalne opiera się głównie na samodzielnej pracy ucznia. I wyrozumiałość nauczycieli, bo formuła online dla wielu uczniów to nie lada wyzwanie.
Jak radzą sobie z nauczaniem zdalnym polskie szkoły?
Jakie podejście do formuły online mają nauczyciele?
Z jakich narzędzi najchętniej korzystają?

Link do nagrania: https://www.facebook.com/231324803622613/videos/1115634015473290/

Udostępnij ten artykuł: