„Dbajmy o granice – przez lata ignorowaliśmy to jako system edukacji, który nie dba o komfort psychologiczny. Nauczmy się siebie i innych, stawiania granic i asertywności.”  - mówił podczas XI Kongresu E(x)plory „Edukacja dla innowacji. Innowacje w edukacji”, Przemek Staroń. W dniach 25-26 listopada, w formule online, odbyła się XI już edycja wydarzenia. Goście i prelegenci rozmawali o stanie edukacji w czasie pandemii. Uczestnicy mogli spotkać się mi.n z: Justyną Suchecką, Przemkiem Staroniem, Ewą Radanowicz, Martą Florkiewicz-Borkowską i innymi zmieniaczami edukacji.Wydarzenie było częścią Gdynia E(x)plory Week, największego w Polsce święta nauki realizowanego przez Fundację Zaawansowanych Technologii.

Debata “Szkoła po pandemii. Nieodwracalne zmiany. Czy powrót szkoły w dawnym kształcie jest możliwy?” otworzyła XI edycję Kongresu E(x)plory “Edukacja dla innowacji. Innowacje w edukacji”. Dziennikarka TVN 24, Justyna Suchecka, rozmawiała ze swoimi gośćmi o zmianach, jakie zaszły w planach lekcji, komunikacji pomiędzy uczniami i nauczycielami, programie nauczania. Przemek Staroń, Nauczyciel Roku 2018, Nominowany do Global Teacher Prize 2020, zaraz po debacie wygłosił inpirujący wykład zatytułowany "Najważniejsze niewidoczne dla oczu". Mówił o relacjach w czasach pandemii, dlaczego są tak istotne i co w edukacji zmienił kontakt wirtualny.

Jeżeli zaburzymy przestrzeń między nami, to zaczyna się dyskomfort, który czujemy do drugiego człowieka.To właśnie dzieje się w pandemii, gdy jesteśmy zamknięci w swoich domach.” – mówił Przemek Staroń. „Dbajmy o granice – przez lata ignorowaliśmy to jako system edukacji, który nie dba o komfort psychologiczny. Nauczmy się siebie i innych, stawiania granic i asertywności, uznania że „Ja” jestem ok i „Ty” jesteś ok. Skorzystajmy z tej lekcji, jaką daje nam pandemia w kontekście przetrzeni, która została zaburzona.”

Program Kongresu szeroko nawiązywał do pandemicznej rzeczywistości w polskich szkołach. Dr hab. Lech Mankiewicz, fizyk i astrofizyk , sprawdził jak Internet sprawdza się jako narzędzie do nauki. W wykładzie „Pracownia przyrodnicza w dobie internetu (na przykładzie fizyki)” przedstawił proces rozbudowy niskobudżetowej pracowni fizycznej. Do swojego projektu  wiedzy i inspiracji szukał wyłącznie w sieci. „Jestem wielkim fanem cyfrowej edukacji. Wygląda na to, że bez wielkich inwestycji nauka fizyki w szkole podstawowej może wyglądać zupełnie inaczej. Sprawdziłem to na własnej skórze.” – mówił dr hab. Lech Mankiewicz.

 

Uczestnicy XI Kongresu E(x)plory wzięli udział w serii debat i webinarów ze znaczącymi osobisościami ze świata edukacji. Anna Szulc opowiedziała o alternatywach dla oceniania. W jaki sposób, inny niż prace klasowe, kartkówki i odpytywanie, weryfikować rozwój i postęp uczniów. Danuta Sterna przedstawiła swój punkt widzenia dotyczący samosterowności uczniów podkreślając dlaczego jest tak ważna dla harmonijnego i samodzielnego rozwoju. Podczas debaty „Edukacja na odległość” zaproszeni nauczyciele podzielili się swoimi doświadczeniami, czego nauczyła ich pandemia i cztery miesiące nauki na odległość.

 

Postaraliśmy się, aby XI Kongres E(x)plory dostarczył uczestnikom wszystko to czego najbardziej potrzebują. Podczas wykładów, webinariów i debat pogłębiliśmy swoją wiedzę, zdobyliśmy nowe umiejętności, a finalnie zwiększyliśmy swoją pewność siebie i komfort w codziennej pracy z uczniami.” – opowiada Zuzanna Ziajko, koordynatrka wydarzenia.

XI Kongres E(x)plory był częścią Gdynia E(x)plory Week, flagowego wydarzenia realizowanego od 9 lat przezFundację Zaawansowanych Technologii. Gdynia E(x)plory Week to największe święto nauki i edukacji w Polsce, podczas którego odbył się także Krajowy Finał Konkursu Naukowego E(x)plory i Festiwal Nauki i Technologii.

Mecenasem Programu E(x)plory jest Grupa LOTOS S.A. Partnerami strategicznymi są Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia, Miasto Gdynia oraz Zakłady Farmaceutyczne Polpharma.

 

Udostępnij ten artykuł: