U progu kariery naukowej. Rozmowy z laureatami Konkursu Naukowego E(x)plory 2019.

 

Bartosz Piechocki z IV L.O. im. Komisji Edukacji Narodowej w Poznaniu

Projekt "Safe flight – innovative idea for a wing modification"

Opiekunka naukowa: Elżbieta Nowak

Nagrody: III Nagroda Główna - stypendium naukowe w wysokości 5 000zł, ufundowane przez Grupę LOTOS

Co Cię zainspirowało do pracy nad tym właśnie projektem?
 
Pomysł na modyfikację samolotu powstał dzięki temu, że jestem pilotem samolotowym i zaobserwowałem, że podczas lotu na niskich prędkościach (głównie podczas startów oraz lądowań) samolot jest mało sterowny. Taka sytuacja jest niebezpieczna i może nawet doprowadzić do rozbicia się samolotu. Zacząłem się zastanawiać czy dałoby się wprowadzić jakąś modyfikację, która mogłaby zwiększyć bezpieczeństwo lotu i tak właśnie powstał pomysł na mój projekt. 
 
Jak Twój projekt zmienił się od czasu eliminacji regionalnych?
 
Główne zmiany dotyczyły prezentacji. Badałem też różne rozwiązania, które mogłyby umożliwić wprowadzenie mojej modyfikacji do prawdziwego samolotu.
 
Co znaczy dla Ciebie III miejsce w Konkursie Naukowym E(x)plory?
 
3 miejsce jest dla mnie wielkim wyróżnieniem. Miło jest mieć świadomość, że jest się w trójce najlepszych w całym kraju. Dodatkowo, takie wyróżnienie uświadomiło mi, że nie tylko ja, ale też wiele innych osób, widzi potencjał w moim projekcie, co motywuje mnie do dalszych działań.
 
Jakie masz plany na przyszłość w kontekście tego projektu lub dalszej pracy naukowej?
 
Oczywiście w dalszym ciągu chciałbym rozwijać swój projekt. Będę próbował cały czas go udoskonalać oraz będę sprawdzał różne możliwości wprowadzenia mojej modyfikacji do samolotu.
 
Co poradziłbyś młodszym kolegom i koleżankom, którzy dopiero zaczynają przygodę z nauką?
 
Przede wszystkim niech zobaczą jaka dziedzina nauki najbardziej ich interesuje i w czym czują się najlepiej. Dzięki temu, na pewno będą mieli więcej motywacji do działania i tworzenia nowych projektów oraz będą czerpać większą satysfakcję z nauki. Warto robić różne projekty, ponieważ stworzenie czegoś samemu przynosi bardzo dużo satysfakcji i można brać udział w konkursach, jak właśnie E(x)plory, gdzie jest świetna atmosfera i można poznać wiele ciekawych osób. Ważne aby się nie poddawać i cały czas próbować różnych rzeczy.
 
--
Innowacyjna modyfikacja skrzydła, którą wymyślił Bartosz, polega na stworzeniu płynnego przejścia pomiędzy skrzydłem a wychylanym sterem lub klapą. Można to też nazwać „elastyczny skrzydłem”, a rozwiązanie to może wyraźnie poprawić charakterystyki aerodynamiczne skrzydła. Taka poprawa (czyli zwiększenie siły nośnej oraz zmniejszenie siły oporu) oznacza, że samolot będzie mógł bezpiecznie operować na niższych prędkościach. W razie awarii silnika, samolot będzie lepiej szybował, a także ograniczy zużycie paliwa.
 

 

Udostępnij ten artykuł: