Właśnie stuknęło pięć lat istnienia Konkursu Naukowego E(x)plory. Co przez ten czas zmieniło się w zgłaszanych do niego projektach?
Do tej pory odbyło się pięć konkursów E(x)plory. Widać wyraźnie, że z roku na rok rośnie poziom merytoryczny zgłaszanych projektów. Początkowo był mocno zróżnicowany, ale teraz można śmiało stwierdzić, że stają się coraz bardziej naukowe, a więc przygotowane zgodnie z metodą naukową. Rośnie też liczba projektów zgłaszanych co roku do konkursu.

Jak zmienia się podejście uczestników konkursu do „robienia nauki”?
Przeważa entuzjazm, bo wszyscy uczestnicy E(x)plory są pasjonatami nauki. To ich całe życie. Niektórzy są dodatkowo nastawieni na robienie kariery naukowej lub rozwijanie własnego biznesu, co potrafią przekuć na swój osobisty sukces. To się chwali. Licealiści, którzy do nas trafiają, stają się z roku na rok coraz bardziej aktywni i pomysłowi. Nie mają oporów przed tym, by nawiązać kontakt mailowy z noblistami czy innymi czołowymi naukowcami ze swojej dziedziny.

Czytują prace naukowe przez Internet, są na bieżąco z najnowszymi odkryciami. Coraz więcej też od siebie wymagają, widząc, że jest coraz większa konkurencja. To zasługa tego, że konkurs zyskał renomę i rozgłos. A co z gimnazjalistami?
Bardzo cieszy mnie to, że mamy od nich coraz więcej zgłoszeń. Dbamy o to, by konkurencja pomiędzy nimi a starszymi uczestnikami konkursu była wyważona. A przecież ci młodsi też przedstawiają niezwykle ciekawe projekty, które zazwyczaj warto rozwijać, by pokazały pełnię możliwości. Dlatego wielu naszych laureatów kierujemy na staże do instytutów, uczelni, firm i parków technologicznych, gdzie mają dostęp do laboratoriów, pracowników naukowych konsultantów, z którymi
mogą pracować nad swoimi projektami.

I z takim dopracowanym projektem mogą ponownie zgłosić się do E(x)plory?
O tak! Do konkursu można się zgłosić kilkakrotnie z tym samym projektem, tyle że zmodyfikowanym, rozwiniętym, dopracowanym. I doświadczenie pokazuje, że młodzi ludzie zazwyczaj tak modernizują swoje pomysły, że stają się one zupełnie nowymi projektami. Mieliśmy kilka przykładów takich działań wśród naszych
najwybitniejszych laureatów.

A jak w konkursie E(x)plory plasują się projekty techniczne?
Napływa do nas coraz więcej zgłoszeń od uczniów techników, którzy własnoręcznie konstruują rozmaite maszyny, roboty. To tylko na pozór proste projekty, które jednak wymagają naprawdę dużych umiejętności technicznych przy tworzeniu prototypu. Staramy się wspierać takie projekty, by były widoczne przy bardziej spektakularnych pracach teoretycznych z dziedziny biomedycyny czy fizyki.

Finał Konkursu Naukowego E(x)plory 2015 Co jest pani zdaniem kluczowe w osiągnięciu sukcesu w E(x)plory?
Najważniejszy jest szczery entuzjazm do nauki. Niezwykle istotna jest też rola nauczycieli, którzy zachęcają swoich podopiecznych do udziału w konkursie, a potem ich wspierają w wielomiesięcznym wysiłku. Projekty będące owocem takiej współpracy można z łatwością dostrzec wśród innych zgłoszeń.

Rozmowę przeprowadziła: Aleksandra Stanisławska i Piotr Stanisławski z Crazy Nauka

Wywiad do pobrania: Najważniejszy jest szczery entuzjazm do nauki - Wywiad z prof. Barbara Liberdą, przewodniczącą jury w Konkursie Naukowym E(x)plory.

Udostępnij ten artykuł: