Jakub Szewczyk i Grzegorz Uriasz, Młodzi Naukowcy E(x)lory, którzy opracowali numeryczne metody raytracingu w zakrzywionej czasoprzestrzeni zgodnie z Ogólną Teorią Względności Einsteina, wygrali V. edycję Konkursu Naukowego E(x)plory. Pojadą oni także na światowy konkurs Intel ISEF w USA. Drugie miejsce zajął Michał Zwierz z Ostrowa Wielkopolskiego. Zwyciężył on również internetowy plebiscyt „Innowator Jutra”. Trzecie miejsce zajęła Kinga Woskowska ze Zduńskiej Woli, która otrzymała także nagrodę specjalną Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.

Celem projektu Jakuba Szewczyka i Grzegorza Uriasza było stworzenie programu generującego obrazy i dane oparte o opis sceny – obiektów w niej zawartych, i jej geometrii – zakrzywionej czasoprzestrzeni. Licealiści użyli równań ogólnej teorii względności Einsteina, aby znaleźć tor, po którym porusza się światło i oparli na tym algorytm wykorzystujący go przy tworzeniu obrazu. Ich program może symulować efekty związane z odginaniem światła, jak też przesunięciem ku czerwieni, a także polepszyć intuicję związaną z teorią względności. Opiekunem naukowym uczniów jest Jakub Zieliński. Nagrodą dla zwycięzców jest stypendium naukowe w wysokości 10.000 zł oraz udział w skupiającym co roku ponad półtora tysiąca uczestników konkursie Intel ISEF w USA.

 

Michał Zwierz z Zespołu Szkół Technicznych w OstrowieWielkopolskim wróci z Gdyni z drugąnagrodą, stypendium naukowym w wysokości 7.000 zł oraz wygraną w internetowym plebiscycie „Innowator Jutra”. Jego zwycięski projekt to prototyp wózka inwalidzkiego o zwiększonych możliwościach poruszania się, który powstał, żeby wypełnić lukę pomiędzy standardowymi wózkami inwalidzkimi (ręcznymi lub elektrycznymi), a wózkami z pionizatorem. - Aby zwiększyć niezawodność starałem się możliwie zmniejszyć liczbę elementów elektrycznych, a większą wagę przyłożyć do mechanicznych aspektów projektu. Zastosowałem siłownik elektryczny, więc praca wózka jest cicha, co zwiększa komfort użytkowania przez osoby niepełnosprawne – mówi Michał Zwierz. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom wózek może obsługiwać osoba ważąca do 150 kg i sięgać po elementy znajdujące się na wysokości nawet 2200 mm.

 

Projekt Kingi Woskowskiej z I Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Wielkiego Zduńskiej Woli pt. „Porozumienie Bez Przemocy w Szkole – badania społeczne” w Konkursie Naukowym E(x)plory zajął trzecie miejsce i został nagrodzony stypendium naukowym w wysokości 5.000 zł. Uczennica otrzymała także nagrodę specjalną od Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. -Brak umiejętności porozumiewania skutkuje zachowaniami takimi jak: krzyk, lęk, kłamstwo, agresja, dlatego celem mojego projektu była analiza ilościowa i jakościowa powodów, sposobów reakcji i skutków problemów komunikacji interpersonalnej w relacji: dziecko/uczeń-rodzic-nauczyciel i relacji rówieśniczych – mówi Kinga Woskowska. Praca zawiera ocenę opinii społecznej w zakresie przydatności języka PBP oraz potrzeby wprowadzenia go do programu nauczania. Uczennica wykorzystała metody: intuicyjną, obserwacyjną, ankietową, statystyczną i porównawczą. W czasie realizacji przeprowadziła badanie ankietowe: 2255 dzieci/uczniów, 187 rodziców i 101 nauczycieli. Badania ankietowe, prezentacje i efekty pilotażowych warsztatów udowodniły zdaniem autorki, że język PBP daje szansę dobrych relacji interpersonalnych, które warto propagować.

1 miejsce

2 miejsce

3 miejsce


Udostępnij ten artykuł: